Vergadertijgers
Vergaderingen zijn noodzakelijk. Indien goed voorbereid en strak geregisseerd kunnen zij een bijdrage leveren aan het bedrijfssucces; indien niet zijn ze een wederkerende vloek. Onder het motto: ‘stereotypes are a real time saver’, onderstaand veel voorkomende soorten vergadertijgers met daarbij een richtlijn hoe met hen om te gaan:
De prater
Herkenbaar daaraan dat hij verreweg het meest aan het woord is. Vindt luisteren bijzonder moeilijk. Vaak de voorzitter van de vergadering, over het algemeen man. Meestal de CEO of eigenaar van de hele toko. Om zijn mopjes wordt het hardst gelachen.
Omgang: Door zijn positie nauwelijks te interrumperen. Kweek geduld en vermijdt zuchten en ogen ten hemel slaan (carrière killer).
De sloddervos
Zit vaak aan de operationele kant van het bedrijf. Komt altijd te laat, dus ook op vergaderingen. Spreekt dan over ‘academisch kwartiertje’ terwijl hij waarschijnlijk nog nooit een collegezaal van binnen heeft gezien. Heeft de vergadering nooit voorbereid, zijn actiepunten nooit af. Zit altijd in zijn stukken te rommelen en heeft juist het ene rapport net niet bij zich. Belooft deze alsnog aan deelnemers door te sturen. In het gunstigste geval doet hij dat dan ook – 5 minuten voor begin van de volgende vergadering.
Omgang: zelf een goede organisatie hanteren en tijdig en herhaaldelijk informatie opvragen. Zwak: tijdens vergadering moeten opmerken dat je nog op zijn rapport zit te wachten.
De complimentenmaker
Vaak de verkoopleider of sales director. Smooth talker. Complimenteert elke vrouwelijke collega met nieuwe jurk of kapsel. Is overtuigd van zijn charme. Na de prater de meeste tijd aan het woord. Indien in bezit van MBA gebruikt hij veelvuldig Engelse terminologie en beheerst het management jargon als geen ander. Spreekt dan over customer satisfaction, added value, downsizen. Kan zonder te blozen opmerken dat zijn klanten een negative growth realiseren.
Omgang: Bedank voor complimenten maar prik zeker door het anglistische rookgordijn.
De cijferneuker
Meestal de bedrijfsanalist. Spuugt cijfers en droomt Excel. Heeft altijd de passende grafiek of statistiek bij de hand. Zal zelf nooit een beslissing kunnen nemen, maar moet hiervoor eerst nog meer gegevens verzamelen. Favoriete zinnen: “dat zoeken wij nog uit” en “daar komen we op terug”.
Omgang: vraag hem de analyses ruim van tevoren aan iedereen toe te sturen. Anders zit iedereen tijdens de vergadering hierover urenlang te turen en te soebatten.
Het financiële geweten
Dikwijls de vroegere cijferneuker. In de loop der jaren geëvolueerd tot hoofd financiën of CFO. Goede luistervaardigheid. Serene stem, nooit verheffend. Is de enige die de prater stil kan krijgen. Kan, wanneer iedereen als kip zonder kop kakelt, rustig blijven en de discussie weer op het spoor zetten. Zou bijzonder geschikt zijn om als voorzitter van de vergadering te fungeren maar ambieert helaas deze functie nooit. Is qua strategie de eigenlijke baas van de onderneming.
Omgang: Indien de prater teveel aan het woord is probeer telkens weer het geweten bij de discussie te betrekken.
De meeloper
Heeft wellicht eigen ideeën maar brengt deze in ieder geval tijdens de vergadering nooit ter sprake. Zal altijd eerst schichtig kijken wat de voorzitter ervan vindt alvorens zijn (spreek: diens) mening te ventileren. Heeft het bij een slechte projectafloop altijd al geweten. Blijft na afloop van de vergadering nog een beetje bij de voorzitter hangen om de stemming te polsen. Is bang dat hij iets niet mee meekrijgt en voelt zich per definitie slecht geïnformeerd.
Omgang: Opgelet! Zeg tegen de meeloper alleen dingen die de prater ook mag weten.
De lichte autist
Zit dikwijls op de IT afdeling. Slim. Praat niet veel maar indien aan het woord is hij moeilijk te begrijpen. Spreekt over Lan, Wan, Wifi, en Cloud en is met zijn hoofd inderdaad in de wolken. De enige in het gezelschap die niet om de mopjes van de voorzitter lacht. Eet tijdens de vergadering alle koekjes op. Kan sowieso heel veel eten zonder dik te worden. Komt wellicht doordat zijn brein alle calorieën opslurpt.
Omgang: Aangezien er steeds meer projecten worden uitgevoerd die een IT component hebben verdient het aanbeveling om het laatste koekje aan hem over te laten.
De excuustruus
De enige vrouw in het vergadergezelschap. Meestal competent. Indien extern wordt vergaderd zal steevast de koffiekan bij haar worden neergezet. Groot aanpassingsvermogen, met een grote portie humor. Dat zij excuustruus is zal haar worst wezen, ze kent haar talenten. Indien leuk van karakter zal zij andere vrouwen in de organisatie helpen om hogerop te klimmen.
Omgang: tijdens de vergadering geen speciale behandeling vereist. Zij stelt het wel op prijs indien tijdens de naborrel niet uitsluitend over voetbal of vrouwen wordt gepraat. Vermijd ook bedrijfsuitjes die eindigen op de wallen.
De Queen Bee
De onaardige tegenhanger van de excuustruus. Zal beweren dat er geen glazen plafond is, nooit is geweest en nooit zal zijn. Dit alles omdat zij het levende bewijs is dat je het ook als vrouw ver kunt schoppen. Is vergeten hoe het is om aan het begin van een carrière te staan. Vertelt iedereen dat zij veel beter met mannen kan werken. Duidt steevast afdelingen waar veel vrouwen werken aan als ‘kippenhok’.
Omgang: geen speciale tegenwerking vereist omdat zij, volgens Madeleine Albright, haar straf niet zal ontlopen: ‘There is a special place in hell for women who don't help other women.’
De chokolatier
Notulist. Meestal vrouw en rechterhand van de voorzitter. Indien zij reeds jaren voor hem werkt kent zij hem beter dan zijn vrouw. Mag daarom ook iets minder hard om zijn grapjes lachen. Heeft zelf geen actieve rol tijdens de vergaderingen maar kan deelnemers al dan niet met zachte hand dwingen weer terug te gaan naar de agendapunten. Indien competent heeft zij ontegenzeggelijk veel talent om van alle geouwehoer nog chocolade, spreek werkbare notulen en actiepunten te maken. Is daarom extreem belangrijk voor de opvolging en dus voor het welslagen en de effectiviteit van de vergaderingen.
Omgang: koesteren!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten